مدیریت دولتی و مدیریت بازرگانی

جدیدترین مقالات مدیریت دولتی و مدیریت بازرگانی

مدیریت دولتی و مدیریت بازرگانی

جدیدترین مقالات مدیریت دولتی و مدیریت بازرگانی

توانمند سازی کارکنان

توانمند سازی کارکنان

منابع انسانی با ارزش‌ترین عامل تولید و مهمترین سرمایه و منبع اصلی ایجاد کننده قابلیت‏‌‌های اساسی هر سازمانی به شمار می‌آید، یکی از موثرترین راه‏‌‌های دستیابی به هدف در شرایط فعلی، کارامدتر کردن کارکنان سازمان هاست.
آنچه که در راستای توسعه منابع انسانی اهمیت دارد، بهبود منابع انسانی تنها با آموزش‏‌‌های فنی و تخصصی حاصل نمی‌شود بلکه باید از راه‏‌‌های گوناگون جهت توانمندسازی کارکنان بهره جست و این جز با اعمال منابع انسانی امکان پذیر نمی‌باشد.
هدف اصلی مدیریت منابع انسانی در هر سازمانی کمک به عملکرد بهتر در سازمان برای نیل به اهداف سازمانی است.
کمک به افزایش تولید و بهره وری، موثرترین کمکی است که می‌توان به سازمان نمود، بهره وری را می‌توان استفاده موثر از منابع انسانی و مالی تعریف کرد، اگرچه مدیریت منابع انسانی نمی‌تواند دخالت مستقیم و چندانی در چگونگی استفاده از سایر منابع در سازمان داشته باشد ولی با حضور و دخالت عامل انسانی در تمام صحنه ها، مدیریت منابع انسانی می‌تواند با طراحی برنامه‏‌ها و سیستم‌‌هایی برای بکار گیری شایسته نیروی سازمان‏‌ها نقش مهمی در بقا و کارایی سازمان ایفا کند.
انسجام در برنامه‏‌‌های توسعه منابع انسانی مستلزم توسعه برنامه‏‌‌های توانمندسازی کارکنان است که توانمندسازی کارکنان نقش بسزایی در بهره وری سازمانی دارد.
لذا در این تحقیق سعی شده است که رابطه میان توانمندسازی کارکنان و بهره وری سازمان در جهت نیل به اهداف سازمان بیان گردد.
توانمند سازی مناب ع انسانی براساس روشها و استراتژی‏‌‌های خاص عامل اصلی و ممتاز برای بقا، رشد، رقابت و برتری سازمانها در جهان امروز است.
توانمند سازی مخصوصا در محیط‏‌‌های کاری مجازی که اعضای سازمان از تعاملات چهره به چهره محروم می‌باشند و مجبورند که بهطور مستقل عمل نمایند، بسیار مهم می‌باشد.
جامعه آماری آن را مدیران و سرپرستان رسمی مشغول به خدمت شرکت پالایش نفت اصفهان تشکیل داده‏‌اند و نمونه گیری آن به شیوه طبقه‌ای متناسب با حجم صورت پذیرفته است.
به منظور تجزیه تحلیل داده اه از آزمون‏‌‌های t تک متغیره، T هتلینگ، تحلیل واریانس و تعقیبی توکی استفاده شده است.
نتایج نشان داد از دیدگاه مدیران افزایش توانمندی‏‌‌های کارکنان از طریق آموزش‏‌‌های ضمن خدمت تنها در مولفه‏‌‌های مسوولیت پذیری، راهبرد گزینی، سازگاری، رقابت و یادگیری صورت پذیرفته و در سایر مولفه‏‌ها این افزایش کمتر از حد متوسط بوده است.

منبع : مقاله توانمند سازی کارکنان

رضایت ارباب رجوع

رضایت ارباب رجوع

جلب رضایت ارباب رجوع، از مهمترین اهداف هر سازمانی است.
در این پژوهش به دنبال بررسی نقش عملکرد واحد روابط عمومی به عنوان یکی از واحدهایی که با مخاطبان برون سازمانی در ارتباط است، با استفاده از روش سنتز پژوهی با دو متغیر روابط عمومی و رضایت ارباب رجوع در مجموع ۵۶ مقاله استخراج شده و مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت ۳۵ مقاله برای تحلیل نهایی مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که اطلاع رسانی به موقع و دقیق، پاسخگویی، اجرای طرح تکریم ارباب رجوع و نظر سنجی، نحوه برخورد، دانش، مهارت‏‌‌های ارتباطی، خلاقیت، تعهد، خلق نیک، شایستگی‏‌‌های عمومی و تخصصی تقسیم کرد.
یافته‏‌ها و نتایج: نتایج حاصل از پژوهش گویای آن است که بین مولفه‏‌‌های سرمایه روان شناختی و مولفه‏‌‌های کیفیت زندگی کاری با کیفیت پاسخ گویی به ارباب رجوع رابطه‌ای معنادار وجود دارد؛ به عبارتی هرچه سرمایه روان شناختی و کیفیت زندگی کاری بهبود یابد به همان میزان پاسخ گویی به ارباب رجوع از کیفیت بهتری برخوردار خواهد بود.
متغیر وابسته در این پژوهش عبارتند از رضایتمندی ارباب رجوع و متغیر مستقل قدرت مدیریت است که با ابعاد قدرت قانونی، قدرت پاداش، قدرت تخصصی، قدرت اجبار و قدرت مرجعیت مورد سنجش قرار گرفته است.
تحقیق حاضر به منظور معرفی و کاربرد مدل تحلیل شکاف یا سروکوال در سنجش میزان اثربخشی تکریم از ارباب رجوع در بخش عمومی انجام شده است.
تحلیل فرضیه اهم دوم نشان دهنده این است که تنها در بعد همدلی اختلاف معنا دار میان انتظارات ارباب رجوع و درک کارکنان از نیازهای آن‏‌ها وجود دارد.
به عبارت دیگر امور مشترکین در ابعاد ملموسات، اعتبار، پاسخ گویی و اطمینان نیازهای ارباب رجوع را درک می‌کند.
همچنین تحلیل سایر فرضیات نشان دهنده این است که در تاثیرگذاری ابعاد مختلف بر رضایت ارباب رجوع اختلاف معنا داری وجود دارد، بهطوری که در تدوین برنامه ریزی‏‌‌های بهبود، باید میزان تاثیر این ابعاد را مدنظر قرارگرفته شود.
در مجموع نتایج گویای این است که مدل تحلیل شکاف ابزار مناسبی برای اندازه گیری سطح تکریم ارباب رجوع در بخش عمومی و کاهش ضعف‏‌‌های وارده به طرح تکریم ارباب رجوع می‌باشد.
در پایان نیز پیشنهاداتی جهت افزایش سطح تکریم از ارباب رجوع پیشنهاد شده است

منبع : مقاله رضایت ارباب رجوع

دولت الکترونیک

دولت الکترونیک

هدف از استقرار دولت الکترونیک ارایه آسان و سریع خدمات دولتی به شهروندان و کسب و کارها می‌باشد.
لذا مقتضی است دولت‏‌ها به مثابه نخستین گام برای استقرار دولت الکترونیک، سیستم‏‌‌های اینترنتی و گروه افزارها و سیستم‏‌‌های جمعی را ایجاد و از آن حمایت نمایند به عبارتی ایجاد ارتباط آسان‌تر و سریع‌تر مشتریان و کسب و کارها به خدمات الکترونیکی و پرداخت هزینه‏‌‌های دریافت خدمات از سوی ایشان مستلزم ایجاد و توسعه بانکداری الکترونیک به مثابه یکی از مهمترین زیرساخت‏‌‌های دولت الکترونیک است.
در این مقاله از روش پیمایش استفاده شده است و ۹۲ نفر از مدیران پایه بانک رفاه کارگران به عنوان نمونه آماری جهت نظرسنجی انتخاب شده اند.
یافته‏‌‌های پژوهش حاکی از آنست که، اولا با توسعه بانکداری الکترونیک میزان پاسخگویی دولت به شهروندان، میزان اعتماد شهروندان به دولت افزایش یافته و میزان تشریفات اداری کاهش می‌یابد ولیکن افزایش شفافیت در سیستم ارایه خدمات دولتی مورد تایید قرار نگرفت و ثانیا میان کاهش تشریفات اداری و افزایش سطح اعتماد مردم به دولت رابطه معنی داری وجود دارد و ثالثا میان شفافیت در سیستم ارایه خدمات و سطح اعتماد مردم به دولت و نیز میان پاسخگویی دولت به شهروندان و سطح اعتماد مردم به دولت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه مفهوم دولت الکترونیکی ١ و تعمیموگسترش آن جزو مقولات ضروری کشور به شمار می‌آید.
این فرآیند منتج به ابتکار عمل مبتنی بر تحول در سطحی وسیع در حوزه مدیریت دولتی خواهد شد که با اهرمیکردن قابلیت‏‌‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در سرویس‏‌‌های مرتبط با دولت، به بسط و تحول خدمات عمومی با کیفیت و سرعت بالا و نیز پشتیبانی از اهداف عالی توسعه اقتصادی و اجتماعی مرتبط با شهروندان، همکاری متقابلکارگزاری‏‌ها و رده‏‌‌های مدیریت دولتی و مراجع دولتی خواهد انجامید.
در این مقاله سعی شده است تا با معرفی ساختار و لزوم شکل گیری دولت الکترونیک و نیز موانع موجود در پیاده سازی آن، به ضرورت ایجاد و تحول اداره دولت‏‌ها به شکل الکترونیکی پرداخته شود.
همچنین مدلهایی نظیر مدل سازمان ملل و مدل لاینه – لی، که عمده‌ترین مدل‏‌‌های استقرار دولت الکترونیک در جوامع صنعتی و توسعه یافته می‌باشند معرفی گردیده‏‌اند

منبع : مقاله دولت الکترونیک

یادگیری سازمانی

یادگیری سازمانی

سازمانهای بزرگ با ساختارهای سنتی توان و انعطاف لازم جهت همسویی با تغییرات محیط پیرامونی بویژه با توجه به مسایل جهانی شدن را ندارند و برای بقای خود ناچارند یا تغییر ساختار دهند یا خود را به ابزارهایی مجهز کنند تا توان مقابله با تغییرات جهانی را به دست آورند.
یادگیری ازدیدگاه سازمانی زمانی اتفاق می‌افتد که اطلاعات، جمع آوری و به منظور تولید و گسترش حقایق جدید، تجزیه و تحلیل شوند، دیدگاه جدیدی را خلق کرده وآن را از طریق ارتباط، تدریس وگفتگو وتعامل به تمام سطوح سازمانی منتقل کند.
و به عبارتی، یادگیری سازمانی به چگونگی وقوع یادگیری یا عنصر دانش در یک سازمان می‌پردازد.
سازمانی و آمادگی برای تغییر با توجه به ویژگیهای سازمان یادگیرنده در صنعت بیمه انجام گرفته است.
تعداد ١١١ نفر از مدیران این شرکتها به عنوان نمونه انتخاب گردید.
برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه ابعاد سازمان یادگیرنده واتکینز و مارسیک و نیز از پرسشنامه تغییر دانهام و همکاران استفاده گردید.
برای آزمون فرضیهها با توجه به دادههای پرسشنامه از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمون t استیودنت و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها حاکی - از وجود فرهنگ یادگیری سازمانی در شرکتهای بیمه است.
بنابراین، ابعاد مختلف یادگیری سازمانی در شرکتهای بیمه در وضعیت بالاتر از متوسط قرار دارند.
در این مقاله سعی شده است با ارایه تعاریف کلی و بحث درباره اهداف یادگیری سازمانی، انواع و میزان کاربرد انواع،سطوح، فرآیند، مهارت ها، ارکان و موانع یادگیری سازمانی و سایر موارد مرتبط با آن، به درک بهتر این مهم ودرنتیجه استفاده مطلوب‌تر از آن در سازمان‏‌ها کمک شود.
بررسی ریشه‏‌‌های تاریخی یادگیری سازمانی نشان می‌دهد که پایه و اساس آن یادگیری فردی و آموزش‏‌‌های سازمانی بوده است.
گاهی اوقات عبارت‏‌‌های یادگیریسازمانی، آموزش سازمانی و سازمان یادگیرنده به اشتباه، جای یکدیگر به کارگرفته می‌شوند که در این مقاله به وجوه تمایز آنها نیز اشاره شده است

منبع : مقاله یادگیری سازمانی

ارزش ویژه برند

ارزش ویژه برند

برند ها می‌ت وانند ارزش و قدرتی در بازار، ورای آنچه که بوسیله ویژگی‏‌‌های ذاتی محصول ایجاد می‌شود را فراهم نمایند.
ارزش ویژه برند باعث افزایش کارایی برنامه‏‌‌های بازاریابی و وفاداری مشتریان به برند می‌شود، هزینه فعالیت‏‌‌های ترفیعی را کاهش می‌دهد و از طریق گسترش برند، سکویی برای رشد و توسعه آن ایجاد می‌کند.
بنابراین ارزش ویژه برند باعث سودآوری برند می‌شود و برای سازمان جریان نقدی ایجاد می‌کند.
تحقیق حاضر در پی یافتن رابطه بین ارزش ویژه برند خدمات و مولفه‏‌‌های آن و رفتار خرید مصرف کنندگان در بانک انصار است.
پس از آگاهی مشتریان از محصول، ادراکی متناسب با پیام‏‌‌های سازمان در ذهنشان شکل می‌گیرد که به رفتارهای بعدی آنها و وفاداری و خرید و یا عدم خرید منجر می‌شود.
در این تحقیق، می‌کوشیم تا در ابتدا با ارایه مدلی جامع از روند شکل گیری ادراکات و رفتارهای بعدی متناسب با آن به عوامل موثر بر ارزش ویژه برند خدمات و رفتار خرید پرداخته و سپس با انتخاب متغیرهای مناسب از هر گروه به بررسی روابط بین آنها و رفتار خرید مصرف کنندگان در بانک انصار بپردازیم.
تحقیق از طریق توزیع پرسشنامه بین مشتریان بانک در سطح استان قزوین( ١۰ شعبه) صورت می‌گیرد که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری نمونه گیری به روش طبقه بندی شده تصادفی انجام گرفته است.
تعداد نمونه آماری ۳۸۵ مورد بوده و برای اطمینان از پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است.
نتایج حاصل از تحقیق روابط مطابق با مدل ارایه شده را تایید می‌نمایند.
از نتایج مهم می‌توان به تاثیرپذیری برجسته تبلیغات دهان به دهان از آمیخته بازاریابی و تاثیر زیاد آن بر خرید مشتریان اشاره کرد، در حالی که این متغیر با ادراکات درونی هیچ رابطه‌ای ندارد.
همچنین نقش متغیر عکس العمل درونی و ادراکات در وفاداری و خرید بلندمدت مصرف کنندگان بسیار حایز اهمیت است.
عکس العمل درونی تنها از ادراکات درونی مشتری ناشی می‌شود و هیچ تاثیر مستقیمی بر روی ارزش ویژه برند خدمات ندارد

منبع : مقاله ارزش ویژه برند