مدیریت دولتی و مدیریت بازرگانی

جدیدترین مقالات مدیریت دولتی و مدیریت بازرگانی

مدیریت دولتی و مدیریت بازرگانی

جدیدترین مقالات مدیریت دولتی و مدیریت بازرگانی

پیش بینی نرخ ارز

دراین مقاله در خصوص پیش بینی نرخ ارز در پنج سال آینده از مدل سری زمانی و رگرسیون در نرم افزار GMDH استفاده شده است.
نوسانات نرخ ارز به دو جز قابل پیش بینی و غیر قابل پیش بینی تجزیه می‌شوند و تاثیر این نوسانات در کنار دو ابزار سیاست پولی( نقدینگی) و سیاست مالی( مخارج دولت) بر فعالیتهای اقتصادی کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
نتایج حاصل از شوک مثبت( کاهش نرخ ارز یا بهبود ارزش پول کشور )، شوک منفی( افزایش نرخ ارز یا کاهش ارزش پول کشور) و اعمال سیاست‏‌‌های مالی و پولی نشان می‌دهند که: ١- تاثیر حاصل از افزایش نرخ ارز( شوک منفی) بر سطح مخارج خانوارها و سطح صادرات چشمگیراست.
۲- واردات کشور نسبت به نوسانات نرخ ارز تاثیر قابل توجهی را نشان نمی‌دهد.
دلار امریکا مهم‌ترین ارز در سراسر جهان به حساب می‌آید و بیشترین حجم مبادلات بین المللی با استفاده از آن انجام می‌شود بیش از نیمی از ذخایر مبادلات رسمی ارز در اکثر کشورهای اقتصادی منطقه یورو دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از ایالات متحده به شمار می‌آید.

پیش بینی نرخ ارز
یکی از مباحث مهم در اقتصاد کلان، رابطه بین شوک­های پولی و نوسانات نرخ ارز در قالب تیوری جهش پولی نرخ ارز است.
بر این اساس در بخش اول مقاله اثر یک شوک انبساطی پولی بر نرخ ارز در طی سال­های ١۳۷۰-١۳۸۶ مورد بررسی قرار گرفت و مشاهده گردید که در قالب مدل جهش پولی نرخ ارز، نرخ ارز پس از یک شوک انبساطی پولی، به سطحی بالاتر از مقدار بلندمدت خود جهش نموده و در بلندمدت تعدیل شده و در سطحی بالاتر از سطح اولیه خود قرار می­گیرد.
پیش بینی روند آتی نرخ ارز به عنوان یکی از پر اهمیت‌ترین و تاثیرگذارترین متغیرهای اقتصاد کلان، همواره مورد توجه بسیاری از پژوهش گران بوده است.
به منظور بررسی عملکرد این مدل‏‌ها در پیش بینی خارج از نمونه نرخ ارز، مقایسه‌ای بین این مدل‏‌ها با مدل اقتصادسنجی سری زمانی ARIMA انجام گرفته است.
نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدل‏‌‌های پیشنهادی در این مقاله، دارای عملکرد بهتری نسبت به مدل ARIMA در پیش بینی داخل و خارج از نمونه نرخ ارز براساس معیار RMSE می‌باشند

منبع : مقاله پیش بینی نرخ ارز

پیش بینی نرخ ارز

دراین مقاله در خصوص پیش بینی نرخ ارز در پنج سال آینده از مدل سری زمانی و رگرسیون در نرم افزار GMDH استفاده شده است.
نوسانات نرخ ارز به دو جز قابل پیش بینی و غیر قابل پیش بینی تجزیه می‌شوند و تاثیر این نوسانات در کنار دو ابزار سیاست پولی( نقدینگی) و سیاست مالی( مخارج دولت) بر فعالیتهای اقتصادی کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
نتایج حاصل از شوک مثبت( کاهش نرخ ارز یا بهبود ارزش پول کشور )، شوک منفی( افزایش نرخ ارز یا کاهش ارزش پول کشور) و اعمال سیاست‏‌‌های مالی و پولی نشان می‌دهند که: ١- تاثیر حاصل از افزایش نرخ ارز( شوک منفی) بر سطح مخارج خانوارها و سطح صادرات چشمگیراست.
۲- واردات کشور نسبت به نوسانات نرخ ارز تاثیر قابل توجهی را نشان نمی‌دهد.
دلار امریکا مهم‌ترین ارز در سراسر جهان به حساب می‌آید و بیشترین حجم مبادلات بین المللی با استفاده از آن انجام می‌شود بیش از نیمی از ذخایر مبادلات رسمی ارز در اکثر کشورهای اقتصادی منطقه یورو دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از ایالات متحده به شمار می‌آید.

پیش بینی نرخ ارز
یکی از مباحث مهم در اقتصاد کلان، رابطه بین شوک­های پولی و نوسانات نرخ ارز در قالب تیوری جهش پولی نرخ ارز است.
بر این اساس در بخش اول مقاله اثر یک شوک انبساطی پولی بر نرخ ارز در طی سال­های ١۳۷۰-١۳۸۶ مورد بررسی قرار گرفت و مشاهده گردید که در قالب مدل جهش پولی نرخ ارز، نرخ ارز پس از یک شوک انبساطی پولی، به سطحی بالاتر از مقدار بلندمدت خود جهش نموده و در بلندمدت تعدیل شده و در سطحی بالاتر از سطح اولیه خود قرار می­گیرد.
پیش بینی روند آتی نرخ ارز به عنوان یکی از پر اهمیت‌ترین و تاثیرگذارترین متغیرهای اقتصاد کلان، همواره مورد توجه بسیاری از پژوهش گران بوده است.
به منظور بررسی عملکرد این مدل‏‌ها در پیش بینی خارج از نمونه نرخ ارز، مقایسه‌ای بین این مدل‏‌ها با مدل اقتصادسنجی سری زمانی ARIMA انجام گرفته است.
نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدل‏‌‌های پیشنهادی در این مقاله، دارای عملکرد بهتری نسبت به مدل ARIMA در پیش بینی داخل و خارج از نمونه نرخ ارز براساس معیار RMSE می‌باشند

منبع : مقاله پیش بینی نرخ ارز

تعهد سازمانی

تعهد سازمانی

درواقع، نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که برای پیش بینی و توجیه رفتار فرد( به مراتب، بیش از رضایت شغلی) تعهد سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با استفاده از تعهد سازمانی، بهتر می‌توان میزان غیبت و جابه جایی کارکنان را پیش بینی کرد.
نتایج حاصل از الگوسازی معادله ساختاری( SEM) نشان داد که سرمایه روان‌شناختی بر رضایت شغلی( ۲١/۰ =­β) و تعهد سازمانی( ۲۶/۰ =­β )، رضایت شغلی بر تعهد سازمانی( ۴۸/۰ =­β) و تعهد سازمانی بر عملکرد شغلی( ١۸/١ =­β) دارای اثر مستقیم هستند( ۰۰١/۰=p ). همچنین سرمایه روان‌شناختی از طریق رضایت شغلی و تعهد سازمانی بر عملکرد شغلی( ۵۶/۰ =­β) دارای اثر غیرمستقیم است( ۰١/۰=p ). درمجموع نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که رضایت شغلی و تعهد سازمانی متغیرهای واسطه‌ای در رابطه بین سرمایه روان‌شناختی و عملکرد شغلی هستند.
تحقیق حاضر با هدف مطالعه تاثیر تعهد مدیران عالی در چگونگی ارایه خدمات به کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی و اثر آن بر عملکرد آنان صورت گرفته است و تعهد مدیران در قبال کارکنان با عامل‏های آموزش، توانمندسازی و پاداش سنجیده شده است.
نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان می‏دهد که تعهد مدیریت در چگونگی ارایه خدمات به کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی تاثیر دارد، ولی فقط متغیر رضایت شغلی بر بهبود عملکرد کارکنان تاثیرگذار می‏باشد.
این تحقیق ابتدا با مرور تعاریف و دیدگاه‏‌‌های متعدد در خصوص تعهد سازمانی، ابعاد آن را تشریح و نظرات می‌یر و آلن را در خصوص تعهد سازمانی و ابعاد سه گانه تعهد عاطفی، مستمر و هنجاری مورد بررسی قرار می‌دهد.
تحلیل تحقیقات مرتبط با موضوع و یافته‏‌‌های آن ها، راهبردهای مدیریت منابع انسانی متعهدانه را در سه زیر حوزه تامین( ۸ راهبرد )، مدیریت عملکرد و پاداش( ۷ راهبرد) و روابط کارکنان( ۷ راهبرد) نمایان ساخت.
در جریان تبیین تاثیر راهبرد مدیریت منابع انسانی، نقش ادراک افراد در درک راهبردها به عنوان متغیر میانجی، مهم تشخیص داده شده و در نهایت، مدلی مفهومی برای کارکرد راهبردها بر هر بعد از تعهد سازمانی ارایه می‌گردد

منبع : مقاله تعهد سازمانی

مدیریت دانش

مدیریت دانش

مدیریت دانش( Knowledge Managment –به اختصار KM) به مدیریت فرایندهای خلق، ذخیره و نگهداری و به اشتراک گذاردن دانش می‌پردازد؛ که به‌طور عمومی باید شامل شناسایی وضعیت موجود، تشخیص، وضوح نیازها و خواسته‌ها و بهبود فرایندهای مورد اثر باشد و به تبع آن پروژه‌های مدیریت دانش پروژه‌های بهبود بخشی هستند.
در این گونه پروژه‌های مدیریت دانش سه جنبه اصلی باید مد نظر باشد: اول مدیریت دانش شرایط عمومی در یک سازمان است( محیط فرهنگی و فرایندهای KM) دوم تهیه راهکارهایی برای فرایندها KM بین انسان‌ها و به صورت مستقیم یعنی ارتباطات.
( مانند نوارهای ویدیویی، آموزش، اسناد، وب‌گاه‌ها) به‌طور کلی مدیریت اطلاعات( IM ). به دلیل این که KM در چنین ابعادی تغییر می‌کند باید فعالیت‌های زیر را که به آن مربوط است در نظر داشته باشد.
چنین سازمان‌هایی نیازمند به کارگیری سبک جدیدی از مدیریت به نام«مدیریت دانش» می‌باشند.
پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان‌ همچون پیاده‌سازی هر روش دیگری،بایستی در یک فرایند گام‌به‌گام و آرام صورت گیرد.
مهمترین هدف به‌کارگیری مدیریت دانش در انواع موسسات، انطباق سریع با تغییرات محیط پیرامون به منظور ارتقا کارآیی و سودآوری بیشتر می‌باشد.
در نتیجه،مدیریت دانش به فرایند چگونگی خلق،انتشار و به‌کارگیری دانش در سازمان اشاره دارد.
به عبارت دیگر هدف نهایی مدیریت دانش شامل تسهیم دانش‌ میان کارکنان به منظور ارتقا ارزش افزوده دانش موجود در سازمان‌ می‌باشد.
امروزه سازمانها دریافته‏‌اند که هیچ چیز به اندازه دانش نمی‌تواند آنها را در دنیای رقابتی مطلوب قرار دهد.
لذا بیش از هر چیز کارکنان سازمان به عنوان صاحبان دانش و مهمترین سرمایه سازمان مورد توجه قرار گرفته اند.
مدیریت دانش، فرایند منظم یافتن، انتخاب کردن، سازماندهی، گزینش و ارایه دانش است که به سازمان کمک می‌کند تا بصیرت و درک لازم را از تجربه خود به دست آورد.
باید توجه داشت که مدیریت دانش امری پایان ناپذیر است که همواره سازمان را در تغییرات یاری می‌کند و نیازمند پشتیبانی و توجه دایمی است

منبع : مقاله مدیریت دانش

وجدان کاری

وجدان کاری

وجدان کاری و عوامل موثر بر آن در صنایع پتروشیمی کشور که هم به لحاظ ساختاری و هم از بعد نیروی انسانی، در زمره سازمان‏‌‌های مدرن می‌باشند بررسی و تحلیل شده است.
همبستگی مثبت و معنی دار سطح وجدان کار با شیوه مدیریت مشارکتی و تفویضی، تناسب شغلی، احساس رضایت درون سازمانی، احساس مثبت وجود عدالت سازمانی و سطح تخصص کارکنان و همچنین همبستگی منفی و معنی دار سطح وجدان کار به ویژه ابعاد رفتاری آن با سن و سابقه کار کارکنان از نتایج مهم این پژوهش است.
در تجزیه و تحلیل چندمتغیری و با اجرای مدل‏‌‌های مناسب رگرسیونی، همبستگی مثبت بسط عدالت سازمانی، تناسب تخصص با وظایف شغلی، بسط رضایت درون سازمانی، نهادینه شدن شیوه‏‌‌های مدیریت مشارکتی و تفویضی و همچنین توزیع پست‏‌ها و مشاغل بر مبنای توانایی‏‌ها و خواسته‏‌‌های کارکنان با کنترل واریانس عامل‏‌ها و متغیرها در سطح ۹۹۹/۰ معنی دار بوده، این پنج عامل بیش از پنجاه درصد واریانس میزان وجدان کاری کارکنان را تبیین نموده است.
همانطوریکه در نمودار مشاهده می‌شود وجدان کاری هر یک از افراد با توجه به مولفه‌ها و عوامل گوناگون شکل می‌گیرد و با عنایت به پدیده جمع افزایی( Synergism قدرت ترکیبی مولفه‌های فوق بیشتر از مجموع صرف یکایک همه مولفه‌هاست )، رنگ خاصی پیدا می‌کند و به‌( به تصویر صفحه مراجعه شود) اشکال شخصیتی منحصر به فرد تحول پیدا می‌نماید.
البته این درس بزرگ را که از مطالعات تطبیقی آموخته‌ایم نباید فراموش نماییم که اگر جامعه توسعه یافته می‌خواهیم نخست باید فرصتهای تربیتی را برای تربیت جنبه‌های ادراکی، انفعال و ارادی وجدان و تزکیه خود انسان فراهم آوریم.
در این مطالعه تلاش شده است تا ضمن بررسی وجدان کاری در سطوح مختلف فردی, سازمانی خانوادگی و محیطی از طربق مرور منابع و پژوهش‌های پیشین به این سوال‌ها پاسخ داده شود که چه عواملی بر وجدان کاری موثر هستند.
ارتقا کشور و بهره وری ملی در سایه کار و تلاش میسر میشود و زمانی میتوان به این هدف والا دست یافت که مایه اصلی این تلاش، یعنی انسانهای تلاشگر، کارطلب، و مجهز به وجدانهای بیدار در جامعه وجود داشته باشند.
لذا مقالهحاضر، بر آنست تا عوامل موثر بر شدت و ضعف وجدان کاری را مورد توصیف و تبیین قرار داده و با نگاهی بر ضروریات و عوامل تقویت کننده آن، راهکارهایی هر چند مختصر در جهت نهادینه سازی هر چه بیشتر و بهتر وجدان کاری در جامعه ارایه دهد

منبع : مقاله وجدان کاری