این مقاله با اشارهای به اهمیت مدیریت منابع انسانی در شرکتهای تعاونی.
در محیط رقابتی امروز آغاز میشود.
برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و میدانی و پرسشنامه استفاده شده است.
پرسشنامه در بین ١٨٥ نفر از افراد نمونه توزیع و پس از گردآوری در نرم افزارهای SPSS و لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
و در مدیریت منابع انسانی بیش از پیش باید به این فناوری توجه شود.
مدیریت منابع انسانی معطوف به سیاستها، اقدامات و سیستمهایی است که رفتار، طرز فکر و عملکرد کارکنان را تحت تاثیر قرار میدهند.
مدیریت
منابع انسانی عبارتست از رویکردی استراتژیک به جذب، توسعه، مدیریت، ایجاد
انگیزش و دستیابی به تعهد منابع کلیدی سازمان؛ یعنی افرادی که در آن یا
برای آن کار میکنند.
مدیریت منابع انسانی یعنی مدیریت کارکنان سازمان .
مدیریت
منابع انسانی( یا به اختصار منابع انسانی )( به انگلیسی: Human resources
management )، عبارت است از فرایند کار کردن با افراد، بهطوریکه این
افراد و سازمانشان به توانمندی کاملی دست یابند، حتی زمانی که تغییر، نیاز
به کسب مهارتهای جدید، تقبل مسیولیتهای جدید و شکل جدیدی از روابط را
ملزم باشد.
[۱] در واقع مدیریت منابع انسانی استفاده از نیروی انسانی در
جهت اهداف سازمان است و شامل فعالیتهایی نظیر کارمندیابی و جذب، آموزش،
حقوق و دستمزد و روابط سازمانی میشود.
به عبارتی دیگر مدیریت منابع
انسانی تابعی در سازمان است که عملکرد کارکنان را در خدمترسانی به اهداف
استراتژیک کارفرما، به حد اعلا میساند.
مدیریت منابع انسانی به دنبال یافتن چگونگی مدیریت افراد در سازمانها، با تمرکز بر سیاستها و سیستمها میباشد.
همچنین
مدیریت منابع انسانی به روابط صنعتی توجه دارد، که همان تعادل در اعمال
سازمانی با قوانین ناشی از بحثهای بین کارکنان و مدیران و قوانین دولتی
میباشد.
مدیریت منابع انسانی محصول جنبش روابط بشری در اوایل قرن بیستم
میباشد، زمانی که محققان شروع به مستندسازی روشهای ایجاد ارزشهای
کسبوکار بوسیله مدیریت استراتژیک نیروی کار کردند.
این تابع در ابتدا
تحت تاثیر کارهای معاملاتی، مانند سازمان حقوق و مزایا بود، اما با توجه به
جهانی شدن، تقویت شرکتها، پیشرفت تکنولوژی، و تحقیقات بعدی، اکنون مدیریت منابع انسانی بر
ابتکارات استراتژیک مانند ادغام و تملیک، مدیریت استعداد، برنامهریزی
جانشینی روابط صنعتی و روابط کاری، چندگانگی فرهنگ و گنجایش میباشد.
منبع : مقاله مدیریت منابع انسانی
مدل های پذیرش تکنولوژی اطلاعات
از طرف دیگر، علی رغم رشد مداوم استفاده کنندگان شبکه جهانی، استفاده از
مدیریت ارتباط با مشتری بر پایه وب در سازمانها با شکست مواجه شده است.
روش پژوهش: روش این مطالعه از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی میباشد و به مدت 6 ماه در سال 89 انجام یافته است.
علاوه بر این، از نرم افزار LISREL برای آزمون فرضیهها و بررسی روابط میان مولفههای چارچوب تحقیق استفاده شده است.
کاربردهای مدیرتی پژوهش: سازمانها باید، اثر بالقوه این عوامل قبل از پیاده سازی e-CRM را با دقت بررسی نمایند.
نتایج
نشان دادند که ضریب مسیر سهولت ادراک شده کاربرد اینترنت بر سودمندی
ادراک شده اینترنت، ضریب مسیر سودمندی ادراک شده اینترنت بر نیت رفتاری
کاربرد اینترنت، ضریب مسیر نگرش نسبت به کاربرد اینترنت بر نیت رفتاری
کاربرد اینترنت و ضریب مسیر نیت رفتاری کاربرد اینترنت بر کاربرد واقعی
اینترنت معنادار اما ضرایب مسیر سودمندی ادراک شده اینترنت و سهولت ادراک
شده کاربرد اینترنت بر نگرش نسبت به کاربرد اینترنت معنادار نمیباشد.
نتایج
مدل یابی معادلات ساختاری لیزرال و آنالیز رگرسیون در این مطالعه نشان
داد که از نظر هر سه معیار، تیوری رفتار برنامه ریزی شده در مقایسه با دو
مدل دیگر از عملکرد بهتری برخوردار است.
با ظهور فناوریهای جدید در زندگی افراد، کاربران تجربههای متفاوتی از تعامل با این فناوریها به دست میآورند.
این تجربیات منجر به شکلگیری انتظارات متفاوتی در کاربران برای استفاده از یک نرمافزار میشود.
طراحان نظامهای اطلاعاتی و پژوهشگران از انواع مدلهای پذیرش فناوری برای بررسی موفقیت یک نظام اطلاعاتی استفاده میکنند.
از بین مدلهایی که درزمینه پذیرش فناوری
معرفی و مطرحشدهاند، فقط مدل انتظار -تایید بهطور خاص برای تبیین رضایت
مصرفکنندگان و تصمیم آنها برای خرید و یا استفاده دوباره از یک نظام،
استفاده میشود.
پژوهش حاضر پژوهشی مروری است که ضمن معرفی کوتاهی از انواع مدلهای پذیرش فناوری اطلاعات، به تبیین کامل نظریه انتظار – تایید و مرور پژوهشهای انجامشده مدلهای پذیرش فناوری در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی میپردازد.
بهطورکلی
میتوان چنین نتیجه گرفت که هرچه قابلیتهای یک نظام اطلاعاتی به تجربیات
و انتظارات کاربران آن نزدیکتر باشد، مقبولیت و درنتیجه رضایت و ادامه
استفاده از آن را به عنوان یک فناوری در پی خواهد داشت.